GIMNASTIK PENDIDIKAN

  LAPAN TEMA PERGERAKAN DALAM GIMNASTIK PENDIDIKAN

Tema 1: Kesedaran Tubuh Badan.

Kesedaran
Maksud
Contoh
Bergerak secara sentuhan berselang
Bergerakan dengan bahagian badan berselang-seli menyentuh lantai.
Berjalan,berlari.
Bergerak secara sentuhan selalu
Bergerak dengan bahagian badan menyentuh lantai selalu
Gulingan, menolak dan menarik
Sentuhan seketika
Bergerak dengan seluruh badan di udara
Lompat bintang
Menyokong beban pada bahagian badan
Bergerak dengan beban di bahagian badan
Membawa pundi kacang di atas kepala
Membuat berbagai bentuk dengan bahagian tubuh badan
Membentuk badan menjadi besar, kecil, panjang dan pendek
Pergerakan mengikut situasi:
-bunga sedang berkembang
-kain dilipat dua
Membentuk tubuh badan
Berhenti bergerak apabila isyarat diberikan
Lompat kanggaru, buat zig-zag
Merangkaikan dua atau lebih pergerakan

Menerangkan beberapa kemahiran ke dalam satu bentuk permainan kecil
Lompat dalam gelung rotan, menyusup bawah palang, melompat melepasi palang

     Tema 2: Kesedaran ruang
Ruang adalah merujuk kepada kawasan yang digunakan semasa melakukan  pergerakan iaitu:
Kesedaran ruang
Maksud
Contoh
Kesedaran ruang am
Kawasan yang digunakan secara keseluruhan dalam melakukan pergerakan. Daya cipta kreatif dapat juga dilihat dalam cara ini.
Berlari, merangkak, berjalan
Kesedaran diri
Ruang yang mengelilingi kita iaitu sejauh mana yang boleh dicapai oleh bahagian tubuh badan
Menggunakan gelung rotan
Pergerakan menggunakan berbagai-bagai aras
Satu pergerakan dibandingkan dengan pergerakan yang lain. Melibatkan kecergasan fizikal
Merangkak, melompat
Pergerakan menggunakan pelbagai arah
Melakukan pergerakan tidak terhad kepada satu arah sahaja.
Berlari membawa alatan
Pergerakan menggunakan perbagai laluan
Mempelbagaikan laluan dalam pergerakan
Berlari, berjalan
Pergerakan menggunakan pelbagai ekstensi
Mempelbagaikan strategi pergerakan
Melompat
Merangkaikan pergerakan menggunakan dua atau lebih aspek ruang
Mengabungkan pergerakan dengan memastikan ruang yang mencukupi
Berlari berjalan, melompat


Tema 3: Kesedaran Masa
Kesedaran masa
Maksud
Contoh
Bergerak untuk menghasilkan kelajuan yang berbeza
Mempelbagaikan kelajuan dalam pergerakan
Berlari, merangkak,
Bergerak dengan memilih kelajuan yang sesuai
Tahap kelajuan yang dilakukan bergantungkan kepada jenis pergerakan
Menggunakan alatan gelung rotan
Bergerak dengan mengawal kelajuan (serta-merta dan kawalan lambat)
Pergerakan yang tidak bebas
Menggunakan riben atau tali yang sesuai
Mengerakan bahagian tubuh badan untuk menghasilkan kelajuan yang berbeza
Hanya melibatkan sebahagian tubuh badan sahaja
Membawa pundi kacang, menyusup
Mengerakan bahagian tubuh badan untuk memilih kelajuan yang sesuai
Keadaan yang tidak static
Berlari, berjalan, melompat
Mengerakan tubuh badan untuk mengawal kelajuan (serta-merta kawal-lambat)
Mementingkan kawalan terhadap kelajuan yang dihasilkan oleh tubuh badan
Berlari dan berhenti secara tiba-tiba
Merangkaikan pergerakan dengan menggunakan dua atau lebih aspek masa
Mempelbagaikan pergerakan dengan masa yang ditetapkan
Merangkak, berjalan, melompat

Tema 4: Kesedaran perkaitan antara pelbagai bahagian tubuh badan
Kesedaran perkaitan antara pelbagai bahagian tubuh badan
Maksud
Contoh
Bergerak untuk menunjukan perkaitan antara satu bahagian tubuh dengan bahagian lain
Lebih mengutamakan pergerakan anggota badan
Berlari, melompat
Mengerakan bahagian tubuh badan untuk menunjukkan perkaitan di antara satu bahagian tubuh badan dengan bahagian yang lain
Mengerakan anggota badan secara aktif
Mengangkat tangan, menghayunkan tangan dan kaki
Bergerak untuk menunjukkan antara perkaitan tubuh badan dengan alatan mengerakan bahagian tubuh badan untuk menunjukkan perkaitan bahagian tubuh badan dengan alatan
Menggunakan alatan dalam setiap pergerakan yang dilakukan
Berlari menggunakan tali atau gelung rotan
Menyokong badan di atas satu tapak sambil  mengerakan bahagian badan yang lain untuk mendapatkan kestabilan
Pergerakan yang lebih mengutamakan kestabilan
Meniarap, merangkak
Mengalihkan beban dari pergerakan yang stabil ke pergerakan yang baru dengan menggunakan bahagian tubuh badan untuk mendahului pergerakan
Sentiasa menstabilkan pergerakan walaupun bergerak dari tempat asal
Berjalan perlahan dengan menggunakan alatan
Mencipta bentuk badan setelah menentukan kedudukan bahagian kedudukan badan
Mempelbagaikan bentuk badan dalam pergerakan
Merangkak, melompat
Mengerakan bahagian tubuh badan untuk menunjukkan perkaitan bahagian tubuh badan dengan alatan
Mempelbagaikan pergerakan dengan mementingkan alatan yang bersesuaian
Membawa punci kacang, menggunakan gelung rotan




Tema 5: Kesedaran Beban
Kesedaran beban
Maksud
Contoh
Bergerak berbagai-bagai cara dan membeku
Mempelbagaikan pergerakan dan berhenti secara tiba-tiba
Berhenti selepas melompat
Bergerak berbagai-bagai cara dengan kualiti berat dan ringan
Kebebasan pergerakan bergantung kepada beban yang ditanggung
Melompat tanpa alatan
Bergerak dengan kualiti berat dan ringan menggunakan alatan
Bergerak apabila menggunakan alatan
Berlari dengan menyambut alatan
Merangkaikan dua atau lebih pergerakan dengan kualiti berat dan ringan tanpa alatan atau dengan alatan
Membuat banyak pergerakan dalam masa yang sama dengan menggunakan alatan atau tanpa alatan
Berlari dan berjalan membawa bola


Tema 6: Kesedaran Aliran
Kesedaran aliran
Maksud
Contoh
Merangkaikan pergerakan secara aliran bebas
Melibatkan pelbagai anggota badan
Berlari, melompat dan berjalan
Merangkaikan pergerakan secara terikat
Pergerakan yang terhad
Merangkak, melompat
Merangkaikan pergerakan secara aliran bebas dan aliran terikat
Melibatkan pelbagai anggota badan secara bebas dan mengehadkan pergerakan
Melompat dan menyambut bola atau riben




Tema 7: Kesedaran perkaitan dengan Orang Lain
Kesedaran perkaitan dengan orang lain
Maksud
Contoh
Bergerak dengan berbagai-bagai cara dengan pasangan
Melibatkan kerjasama antara pasangan untuk meghasilkan pergerakan
Menyambut bola
Bergerak berbagai-bagai cara dengan rakan secara sentuhan badan
Lebih kepada pergerakan jarak dekat
Membuat corak bunga
Bergerak berbagai-bagai cara dalam kumpulan
Mempelbagaikan pergerakan bersama dengan kumpulan
Membuat corak bunga dalam bulatan yang besar bergantung kepada jumlah dalam kumpulan


Tema 8: Kesedaran Ritma
Kesedaran ritma
Maksud
Contoh
Mendapatkan ritma dari pelbagai-bagai pergerakan
Begerakan apabila bunyi dimainkan
Menyambut bola
Menggunakan corak ritma untuk melakukan pergerakan
Bergantung kepada kesesuaian ritma yang dimainkan dengan pergerakan
Membuat pelbagai corak
Merangkaikan aliran pergerakan dengan corak ritma
Pergerakan yang setanding dengan ritma yang dibunyikan agar perkaitan antara pergerakan dengan bunyi berkaitan
Membuat corak bunga, menghayunkan alatan