LAPAN TEMA PERGERAKAN DALAM GIMNASTIK
PENDIDIKAN
Tema 1: Kesedaran Tubuh Badan.
Kesedaran
|
Maksud
|
Contoh
|
Bergerak secara
sentuhan berselang
|
Bergerakan dengan
bahagian badan berselang-seli menyentuh lantai.
|
Berjalan,berlari.
|
Bergerak secara
sentuhan selalu
|
Bergerak dengan
bahagian badan menyentuh lantai selalu
|
Gulingan, menolak dan
menarik
|
Sentuhan seketika
|
Bergerak dengan
seluruh badan di udara
|
Lompat bintang
|
Menyokong beban pada
bahagian badan
|
Bergerak dengan beban
di bahagian badan
|
Membawa pundi kacang
di atas kepala
|
Membuat berbagai
bentuk dengan bahagian tubuh badan
|
Membentuk badan
menjadi besar, kecil, panjang dan pendek
|
Pergerakan mengikut
situasi:
-bunga sedang
berkembang
-kain dilipat dua
|
Membentuk tubuh badan
|
Berhenti bergerak
apabila isyarat diberikan
|
Lompat kanggaru, buat
zig-zag
|
Merangkaikan dua atau
lebih pergerakan
|
Menerangkan beberapa
kemahiran ke dalam satu bentuk permainan kecil
|
Lompat dalam gelung
rotan, menyusup bawah palang, melompat melepasi palang
|
Tema 2: Kesedaran ruang
Ruang
adalah merujuk kepada kawasan yang digunakan semasa melakukan pergerakan iaitu:
Kesedaran ruang
|
Maksud
|
Contoh
|
Kesedaran ruang am
|
Kawasan yang digunakan secara keseluruhan dalam
melakukan pergerakan. Daya cipta kreatif dapat juga dilihat dalam cara ini.
|
Berlari, merangkak, berjalan
|
Kesedaran diri
|
Ruang yang mengelilingi kita iaitu sejauh mana yang
boleh dicapai oleh bahagian tubuh badan
|
Menggunakan gelung rotan
|
Pergerakan menggunakan berbagai-bagai aras
|
Satu pergerakan dibandingkan dengan pergerakan yang
lain. Melibatkan kecergasan fizikal
|
Merangkak, melompat
|
Pergerakan menggunakan pelbagai arah
|
Melakukan pergerakan tidak terhad kepada satu arah
sahaja.
|
Berlari membawa alatan
|
Pergerakan menggunakan perbagai laluan
|
Mempelbagaikan laluan dalam pergerakan
|
Berlari, berjalan
|
Pergerakan menggunakan pelbagai ekstensi
|
Mempelbagaikan strategi pergerakan
|
Melompat
|
Merangkaikan pergerakan menggunakan dua atau lebih
aspek ruang
|
Mengabungkan pergerakan dengan memastikan ruang
yang mencukupi
|
Berlari berjalan, melompat
|
Tema 3:
Kesedaran Masa
Kesedaran masa
|
Maksud
|
Contoh
|
Bergerak untuk menghasilkan kelajuan yang berbeza
|
Mempelbagaikan kelajuan dalam pergerakan
|
Berlari, merangkak,
|
Bergerak dengan memilih kelajuan yang sesuai
|
Tahap kelajuan yang dilakukan bergantungkan kepada
jenis pergerakan
|
Menggunakan alatan gelung rotan
|
Bergerak dengan mengawal kelajuan (serta-merta dan
kawalan lambat)
|
Pergerakan yang tidak bebas
|
Menggunakan riben atau tali yang sesuai
|
Mengerakan bahagian tubuh badan untuk menghasilkan
kelajuan yang berbeza
|
Hanya melibatkan sebahagian tubuh badan sahaja
|
Membawa pundi kacang, menyusup
|
Mengerakan bahagian tubuh badan untuk memilih
kelajuan yang sesuai
|
Keadaan yang tidak static
|
Berlari, berjalan, melompat
|
Mengerakan tubuh badan untuk mengawal kelajuan
(serta-merta kawal-lambat)
|
Mementingkan kawalan terhadap kelajuan yang
dihasilkan oleh tubuh badan
|
Berlari dan berhenti secara tiba-tiba
|
Merangkaikan pergerakan dengan menggunakan dua atau
lebih aspek masa
|
Mempelbagaikan pergerakan dengan masa yang
ditetapkan
|
Merangkak, berjalan, melompat
|
Tema 4:
Kesedaran perkaitan antara pelbagai bahagian tubuh badan
Kesedaran perkaitan antara pelbagai bahagian tubuh
badan
|
Maksud
|
Contoh
|
Bergerak untuk menunjukan perkaitan antara satu
bahagian tubuh dengan bahagian lain
|
Lebih mengutamakan pergerakan anggota badan
|
Berlari, melompat
|
Mengerakan bahagian tubuh badan untuk menunjukkan
perkaitan di antara satu bahagian tubuh badan dengan bahagian yang lain
|
Mengerakan anggota badan secara aktif
|
Mengangkat tangan, menghayunkan tangan dan kaki
|
Bergerak untuk menunjukkan antara perkaitan tubuh
badan dengan alatan mengerakan bahagian tubuh badan untuk menunjukkan
perkaitan bahagian tubuh badan dengan alatan
|
Menggunakan alatan dalam setiap pergerakan yang
dilakukan
|
Berlari menggunakan tali atau gelung rotan
|
Menyokong badan di atas satu tapak sambil mengerakan bahagian badan yang lain untuk
mendapatkan kestabilan
|
Pergerakan yang lebih mengutamakan kestabilan
|
Meniarap, merangkak
|
Mengalihkan beban dari pergerakan yang stabil ke
pergerakan yang baru dengan menggunakan bahagian tubuh badan untuk mendahului
pergerakan
|
Sentiasa menstabilkan pergerakan walaupun bergerak
dari tempat asal
|
Berjalan perlahan dengan menggunakan alatan
|
Mencipta bentuk badan setelah menentukan kedudukan
bahagian kedudukan badan
|
Mempelbagaikan bentuk badan dalam pergerakan
|
Merangkak, melompat
|
Mengerakan bahagian tubuh badan untuk menunjukkan
perkaitan bahagian tubuh badan dengan alatan
|
Mempelbagaikan pergerakan dengan mementingkan
alatan yang bersesuaian
|
Membawa punci kacang, menggunakan gelung rotan
|
Tema 5:
Kesedaran Beban
Kesedaran beban
|
Maksud
|
Contoh
|
Bergerak berbagai-bagai cara dan membeku
|
Mempelbagaikan pergerakan dan berhenti secara
tiba-tiba
|
Berhenti selepas melompat
|
Bergerak berbagai-bagai cara dengan kualiti berat
dan ringan
|
Kebebasan pergerakan bergantung kepada beban yang
ditanggung
|
Melompat tanpa alatan
|
Bergerak dengan kualiti berat dan ringan
menggunakan alatan
|
Bergerak apabila menggunakan alatan
|
Berlari dengan menyambut alatan
|
Merangkaikan dua atau lebih pergerakan dengan
kualiti berat dan ringan tanpa alatan atau dengan alatan
|
Membuat banyak pergerakan dalam masa yang sama
dengan menggunakan alatan atau tanpa alatan
|
Berlari dan berjalan membawa bola
|
Tema 6:
Kesedaran Aliran
Kesedaran aliran
|
Maksud
|
Contoh
|
Merangkaikan pergerakan secara aliran bebas
|
Melibatkan pelbagai anggota badan
|
Berlari, melompat dan berjalan
|
Merangkaikan pergerakan secara terikat
|
Pergerakan yang terhad
|
Merangkak, melompat
|
Merangkaikan pergerakan secara aliran bebas dan
aliran terikat
|
Melibatkan pelbagai anggota badan secara bebas dan
mengehadkan pergerakan
|
Melompat dan menyambut bola atau riben
|
Tema 7:
Kesedaran perkaitan dengan Orang Lain
Kesedaran perkaitan dengan orang lain
|
Maksud
|
Contoh
|
Bergerak dengan berbagai-bagai cara dengan pasangan
|
Melibatkan kerjasama antara pasangan untuk
meghasilkan pergerakan
|
Menyambut bola
|
Bergerak berbagai-bagai cara dengan rakan secara sentuhan
badan
|
Lebih kepada pergerakan jarak dekat
|
Membuat corak bunga
|
Bergerak berbagai-bagai cara dalam kumpulan
|
Mempelbagaikan pergerakan bersama dengan kumpulan
|
Membuat corak bunga dalam bulatan yang besar
bergantung kepada jumlah dalam kumpulan
|
Tema 8:
Kesedaran Ritma
Kesedaran ritma
|
Maksud
|
Contoh
|
Mendapatkan ritma dari pelbagai-bagai pergerakan
|
Begerakan apabila bunyi dimainkan
|
Menyambut bola
|
Menggunakan corak ritma untuk melakukan pergerakan
|
Bergantung kepada kesesuaian ritma yang dimainkan dengan
pergerakan
|
Membuat pelbagai corak
|
Merangkaikan aliran pergerakan dengan corak ritma
|
Pergerakan yang setanding dengan ritma yang
dibunyikan agar perkaitan antara pergerakan dengan bunyi berkaitan
|
Membuat corak bunga, menghayunkan alatan
|